reklama

Edícia Slovenský film - reprezentatívný výber ?

Práve tento piatok sa dostalo na pulty novinových stánkov prvé DVD z ediície denníka SME,v ktorej majú postupne počas desiatich týždňov výjsť filmové diela reprezentujúce obdobie 40. a 50. rokov v slovenskej kinematografii. No reprezentujúce je podľa môjho názoru zavádzajúci pojem najmä v súvislosti s výberom filmov z obdobia 50.rokov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Obdobiu slovenskej kinematografie 50.rokov som sa venoval vo svojej druháckej ročníkovej práci na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Toto obdobie národnej kinematografie sa dá rozdeliť na dve obdobia. A to najmä na obdobie pred rokom 1956 a po roku 1956. Obdobie od od roku 1950 resp. 1949 kedy vznikol film Katka je charakterizované prísným schématizmom. Postavy a situácie sú v týchto filmoch výlučne pozitívne, alebo negatívne. Nič medzi tým. Ide o filmy, ktoré mali jasne propagovať myšlienky socializmu a komunistickej strany, kvalitatívne boli hlboko pod úrovňou dnešného hodnotenia priemeru. Po roku 1956 prichádza určité uvoľnenie v umení vo všeobecnosti. Vo filme boli ešte pokusy zvrátiť mierne pozítivnu progresiu v roku 1959 na konferencii v Banskej Bystrici. No tu už sa dostaváme pomaly k 60. rokom, kde bol situácia úplne iná. Po roku 1956 sa začala kritizovať vo filmoch schématickosť a aj témy sa už nezameriavali na socialistické uvedomenie sa, hrdinovia už neboli výlučne pozitívní alebo negatívní. Prečo teda nesúhlasím s výberom filmov do edície? Čo sa týka výberu filmov zo 40.rokov, tu v zásade problém nevidím. Filmy ako Varúj, Vlčie diery patria medzi národnú filmovú klasiku a zaslúžia si preto svoje vydanie. Aj keď v prípade Vlčích dier by som možno prihodil námietku, že je to film, ktorý bol už toľko krát vysielaný v televízii, že je jeho vydanie len počinom pre doplnenie si filmovej zbierky. Problém pre mňa nastáva pri výbere filmov z 50.rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obdobie 50.rokov tu prezentujú diela Dáždník svätého Petra, Čert nespí, Štvorylka, Štyridsaťštyri,Šťastie príde v nedeľu, Kapitán Dabač, Rodná zem. Okrem filmov Rodná zem z roku 1953 a Štvorylka z roku 1955 sú zvyšné z roku 1956 resp. rokov neskorších. Neprezentujú teda prvé obdobie tzv. budovania socializmu v slovenskom filme. No aj pri filmoch Rodná zem a Štvorylka vzniká istý problém. Aj keď je film Štvorylka z roku 1955, tak nie je v žiadnom prípade reprezentantom prvého obdobia 50. rokov, keďže ide o film nakrútený na motívy poviedky spisovateľa Janka Jesenského odohravajúcej sa na začiatku 20. stor. a v žiadnom prípade nereprezentuje ideály budovania socializmu aké sa objavovali v iných slovenských filmoch tohto obdobia. Druhým filmom je Rodná zem, ktorý taktiež predsatvuje viac ako film oslavujúci budovanie socialistickej vlasti, skôr národopisné dielo, plné mladých ľudí, tancov a krojov a krásnej slovenskej prírody. Jediným filmom z edície, ktorý možno považovať za reprezentanta situácie v slovenskej kinematografi prvej polovice 50. rokov je film Katka. Aj keď bol tento debut režiséra Kadára nakrútený v roku 1949, svojou témou, postavami a obsahom patrí už do 50. rokov. Film o mladom dievčati Katke Jakubovej, ktorá odchádza z rodičovského domu aj napriek nesúhlasu otca do fabriky na výrobu pančúch vo Svite, aby tu pomáhala budovať svoju socialistickú vlasť je žiarivým príkladom dobovej situácie v slovenskej kinematografii prvej polovice 50. rokov. Je teda veľká škoda a podľa môjho názoru aj chyba, že sa neobjavili vo výbere edície aj také diela ako Priehrada, Lazy sa pohli Paľa Bielika, či Kozie mlieko Ondreja Jariabka, ktoré síce svojou kvalitou nedosahujú ani priemer, no vynikajúco reprezentujú prvú polovicu 50. rokov nielen v kinematografii, ale aj celkovo v spoločnosti, kedy prebiehali hony na kulakov, zbohatlíkov, na všetko duchovné, na obdobie stavby Trate mládeže a pod. Minimálne film Dáždnik svätého Petra by som osobne vymeníl za niektorý zo spomínaných filmov na ktoré sa vo výbere nedostalo,keďže bol tento film opakovaný už toľkokrát v televízii, že existuje snáď len málo ľudí, ktorí tento film ešte nevideli. Spomínané filmy za prvé ideálne reprezentujú dobovú situáciu a za druhé určite neboli toľko reprízované v televízii ako Dáždnik svätého Petra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No aby som len nekritizoval, tak musím pochváliť počin vydať na DVD film Čert nespí. Ešte ako študent umeleckej kritiky som mal problém zohnať tento film, ktorý som potreboval aj na skúšku z dejín slovenskej kinematografie. Takže aj keď neskoro, ale predsa.

Tomáš Zausin

Tomáš Zausin

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Absolvent bakalárskeho stupňa v odbore umelecká kritika a audiovizuálne štúdia (filmová veda) na VŠMU. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu